Monday, May 03, 2010

Day 22 post - fresh make up

saya sangat suka make up


ye memang sangat suka! sampaikan make up kan orang kawen pun saya pandai...


saya suka make up sbb muka saya banyak sgt flaws so saya konon nak cover flaws semua tu la



bila saya nak mula bekerja ni saya ada satu masalah



bermula tahun 2010 ni kan saya agak pemalas, slacker, tak bermaya, tidak tahu hala tujuan dan sebagainya kan, akibat nya...



SAYA TIDAK MEMAKAI APA APA SKIN CARE DI MUKA SAYA SUDAH 5 BULAN!!



ye..ini pengakuan ikhlas lagi memalukan bagi seorang wanita yang berumur 26 tahun ye rakan-rakan pembaca sekalian.. so anda boleh bayangkan lah muka saya kusam dan kering dan tatau lah lagi apa yang ada... tapi surprisingly muka sangat sangat minimal breakout... saya punya moisturiser pun sampai dah tak leh pakai sbb mcm basi agaknye dh lama sangat tak abis-abis...



kini, nak mula bekerja ni saya nak la sket nampak mcm berseri...berseri sahaje ye korang, bukan cantik sbb saya memang sedia kala cantik!!! (blog saya suka hati saya lah nak tulis apa!!) maka hari tu pegi la jalan-jalan dgn faezah dan masuk ke Bobbi Brown MidValley Megamall dengan niat nak beli lip gloss sahaja..baca SAHAJA!!!



pastu hantu apa yang sampuk saya tak tau la..mulut gatal cakap kat makeup artist tu

"Can you show me how to make a fresh look make up? I want very minimal make up for work. I don't want so many colors on my face. Just to make me look glowing and fresh!"



Tanpa ragu-ragu makeup artist tu cakap

"ALL YOU NEED TO DO IS COVER YOUR DARK CIRCLE THEN YOU WILL LOOK FRESH. IF YOU DONT CONCEALYOUR DARK CIRCLE, NO MATTER HOW MANY COLORS YOU PUT ON YOUR FACE, YOUR WEAR BLUSHER, LIPSTICK, EYESHADOW AND SO ON, YOU FACE WONT LOOK FRESH" (saya buat caps lock kan dkt sini just to stresskan point ni penting bukan bermaksud makeup artist tu jerit dekat saya ok)



maka saya pun suruh la orang tu ajar cemana nak buat, demo bla bla bla...



akibatnya
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.




SAYA DAN FAEZAH TERBELI BARANG-BARANG YANG DI DEMO KAN KEPADA KAMI KERANA TERBUKTI HANYA DENGAN MENGCOVER DARK CIRCLE, MUKA KAMI JADI FRESH WALOPON DENGAN VERY VERY VERY MINIMAL MAKEUP!


barang-barang yang diperlukan untuk cover dark circle mengikut cara-cara Bobbi Brown adalah seperti berikut


mula-mula apply

Creamy Concealer in Natural Peach Shade

Kemudian,


Creamy Concealer Kit in Natural shade


Apply kedua-dua benda tersebut dengan menggunakan...ini!!



Concealer Brush

Cara-cara bagaimana nak menggunakan barang-barang di atas, anda pegi la berkunjung ke counter-counter atau butik2 Bobbi Brown yang terdekat dan tanya diorg cemana nak buat ok... kalau saya tulis panjang2 pun kat sini bukan korang nak baca kan...(alasan untuk orang yang malas nak tulis) owh korang juga kena la pegi check shades apa yang seswai ngan korang sbb for corrector, bobbi brown ada 12 shades and for concealer ada 15 shades..so kena test shade mana yang paling sesuai utk skin tone korang ok...eheheheh

Tapi kan memang betul cara ini adalah cara makeup yang saya inginkan dari dulu... cover dark circle pastu apply sket sket je basic make up lain, blusher, foundation sket pastu mascara and lippie and eyeliner... then tadaaaaa..muka saya fresh sangat-sangat dan boleh berkerja!!!!

Dan mengenai hari pertama bekerja, esok baru saya nak tulis sbb hari ni ngan esok just orientation je..freshies ada 16 orang and yg sama department ngan saya ada sorang je... already got friend, Jane. siap dah pegi window shopping dah dgn dia dkt klcc tadi..hahahah!!!

Dan saya juga baru tahu hari ni.. DI JobStreet.com, NO SMOKERS WILL BE EMPLOYED! so pekerja-pekerja di JS tiada yang merokok..sesuatu yang bagus kan? saya suka..anda juga pasti suka kan???

2 comments:

fara said...

walopon saya tiada bersama.. sebenarnye aku pun ade 2 bende alahtu..tapi rasa mcm dah basi sebab 2 tahun dah beli suku mpun tak habes!sekian..kerana bagi saya make up ke opis adalah bedak blusher eye liner..lippie..conceal bagai hanya untuk special kes..no wonder tak surut itu barang

dina rahim said...

fara izuwin, kalau pakai benda itu untuk cover undereye sahaja..tanpa tacap menda lain muka da cantik...kami berdua sangat suka style ini... sangat gembira!! kulit dah agak suci dan murni kata fae dan yaya so saya tak perlu berbedak sangat...